Steinway Model D
2016. 醦rilis 11., Szab贸 L谩szl贸

Nemcsak a londoni Albert Hallban vagy a tokiói Suntory Hallban, de már a Debreceni Egyetem Zenem没vészeti Karának Liszt termében is ugyanolyan típusú Steinway zongorán játszhatnak a m没vészek.


Majdnem plusz tíz fok volt február harmadik hetében, elmaradtak már a hajnali fagyok, kora tavasziasra váltott az id玫járás. Ennek köszönhet玫en megérkezhetett Hamburgból Debrecenbe a kézzel készült legendás, gyönyör没 fekete D modell, a világ egyik legjobb zongorája, a Steinway & Sons gyár híres hangversenyhangszere, amit hiába szállítanak f没tött kamionnal a német kiköt玫városból, mínusz öt fok alatt nem indulnak el vele, mert az nem tesz jót a zongorának.

„Akár el is tévesztheti a zongoram没vész a darabot afeletti gyönyör没ségében, hogy a saját keze alól jön ki ez a nemes, gazdag színezet没 hang. Ez a zongora minden olyat megcsinál, amit a zongoram没vész tud, nincsenek a hangszernek korlátai” – mutatja be „új szerelmét” Duffek Mihály zongoram没vész, a Zenem没vészeti Kar dékánja. A Liszt teremben otthonra talált D modell a Steinway gyár legnagyobb és legjobb min玫ség没 hangszere, ami a világ nagy koncerttermeiben nélkülözhetetlen, összesen negyvennyolc millió forintba került. Kisebb gyakorló hangszerek is vannak a cég kínálatában, de a Liszt terem akusztikai terébe hangmin玫sége és hangereje miatt is a D modell illik, aminek hangja az utolsó sorokban is fantasztikus zenei élményt nyújt. „A kiválasztásnál a tartósságot fontos szempontnak tekintettük, ugyanis évtizedekig szeretnénk használni a zongorát, oktatásra és hangversenyeken egyaránt. Eddig úgy beszéltünk az eszményi zongorahangról, hogy nem lehetett olyat hallani az intézményben. A többi zongoránk sem rossz, de mégis korlátozottabb képességekkel rendelkeznek. A hallgatók számára óriási lehet玫ség, hogy a növendékhangversenyek és a diplomavizsgák is ezen a zongorán lesznek eljátszhatóak” – emelte ki Duffek Mihály az új hangszer oktatásban betöltött jelent玫ségét.

Játszani már most sokat kell, s玫t kötelez玫 a D modellen, ugyanis az új autókhoz hasonlóan, még bejáratós, vagy bebillenty没s. Fél év alatt alakul ki a végleges hangja, a kalapácsfejek borítása filcb玫l van, ami a húrok ütése során összes没r没södik. Hiába már tízezer leütés után kerülnek be a kalapácsfejek a zongorába, szükség van még erre az id玫re, hogy kialakuljon a végs玫 karaktere. A zongoraépítés precizitását az is mutatja, hogy a hamburgi gyárban csupán a hangszer nagy megmunkálási feladatait végzik számítógépekkel irányított gépekkel, a legtöbb részt azonban kézzel készítik a mesterek. Egy-egy munkafázis készt玫jének még a nevét is feltüntetik. Egy Steinway zongorának már az alapanyagul szolgáló fát kiválasztani is felel玫sségteljes feladat, a hangszerész a mai napig nem tudományosan választ, megkopogtatja a hangszernek szánt farönköket és meghallja bennük a zongora potencialitását. A hangszert évente kötelez玫 karbantartani, a Steinway garanciában biztosítja, hogy a mechanika rendben legyen. A Zenem没vészeti Kar kizárólag a hangolásban kapott szabad kezet, azt a saját hangszerész elvégezheti, de bütykölni már nem szabad.

Napjainkban, az okos otthonok korában, amikor már szinte minden komoly új eszköz képes lehet netkapcsolatra és összeszinkronizálható a telefonnal, felvet玫dhet a kérdés, hogy akár a zongora megszólalásának min玫ségét is lehetne akár így állítani, de körbejárva a D modellt, nem találtunk arra utaló jelet, hogy össze lehetne vele kapcsolni okoseszközeinket. Ezt Duffek Mihály is meger玫sítette, nincs benne semmi elektronika, ez még egy humanizált hangszer. „Gépzongora már létezett a 19-20. század fordulóján, ami visszajátszotta, amit elzongoráztak rajta. Vannak természetesen olyan billenty没s hangszerek, amelyekben van elektronika, így képesek például a hanger玫 változtatására, de amint ez a szerep meghatározóvá válik, akkor a hangszer személyes hangmegjelenít玫 képessége lecsökken. Az elektronikus zongora nem képes a személyes hangszínre, amire egy mechanikus hangmegszólaltatás a test mozdulatait követve viszont igen. Amennyiben létrejönne az okoszongora, az már nem arra lenne jó, amire az akusztikus zongora. Több század m没vei íródtak erre a humanizált hangszerre, amit az elektronika nemcsak új lehet玫ségekkel támogathat, de el is idegeníthet.”

Írtak-e vajon szerz玫k kifejezetten a Steinway D modellre darabokat? – vet玫dött fel a kérdés, miközben hallgattuk a Duffek Mihály zongorajátékát. Létezhet, hogy olyan m没vek el玫tt is megnyílik az út ezentúl a Liszt teremben, amiket eddig azért nem játszottak, mert nem volt meg hozzá a hangszer, amire komponálták 玫ket? „Márkára nem, de ilyen képesség没 zongorára íródtak m没vek. A szerz玫 mindig rendelkezik egy képzettel arról, hogy milyen a zongora hangja. Az el玫adó dolga, hogy megfejtse a m没vet, és azt, ami a kottába van írva, minél jobb hangszeren ábrázolja. Ez az új hangszer mindenre képes, határok nélkül vissza tudja adni a zongoram没vész tudását.”

Másfél hét után a közönség is megismerhette a Zenem没vészeti Kar új büszkeségét, március 1-jén Beethoven, Bach, Schubert, Liszt és Chopin m没veit játszották a zongoram没vészek a Liszt teremben, a debreceni Steinway otthonában. A zongorát ugyanis a koncertteremb玫l nem fogják máshova szállítani, és nemcsak, mert a hangzása egy akkora arénaszerkezet没 hangversenyterembe illik, hanem azért is, mert a garancia úgy érvényes, ha megfelel玫en van tárolva a hangszer, amihez a klíma állandóságát is biztosítani szükséges. Ezentúl tehát a Liszt teremben új házigazda fogadja a koncertlátogató vendégeket.